Четвер, 2024-03-28, 4:13 PM
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
Меню сайту
Форма входу

Категорії розділу
НОВИНИ [0]
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
 Роль Т. Г. Шевченка в національному відродженні України

Роль Т. Г. Шевченка в національному відродженні України

Степаненко Ангеліна,

11-А клас

Актуальність роботи зумовлена посиленням уваги до творчості та діяльності Т. Г. Шевченка у наш час.  Пов’язано це з тим, що у творах Шевченка кожна людина завжди могла знайти й знаходить зараз щось для себе близьке й потрібне. Сучасна людина за допомогою його творів може дати відповіді майже на всі питання, які хвилюють її зараз, у ХХІ ст.: починаючи від материнської любові та застережень поета щодо кохання до підняття проблем, пов’язаних із військовими діями та політичним життям.

  Проблема  вивчення та популяризації спадщини Т. Шевченка вирішується на державному рівні. Так, 11 квітня 2012 р. було підписано Президента України Віктора Януковича  №257/2012 «Про додаткові заходи з підготовки та відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка».

Оскільки літературна та мистецька спадщина Т. Г. Шевченка була й залишається дороговказом патріотичного виховання не одного покоління українців, то підписаний Віктором Федоровичем документ має неабияке значення для сьогодення.

В різний час діяльність та творчість Т. Г. Шевченка вивчалася багатьма істориками, письменниками, серед яких слід відмітити: І. Франка, Д. Чижевського, М. Бондара, Н. Полонську-Василенко, М. Грушевського, Ю. Івакіна та ін. Але зараз постає завдання систематизувати знання про вплив Т. Г. Шевченка на розвиток українського національного відродження, виявити об’єктивне значення політичної діяльності Великого Кобзаря у розвитку державотворення на Україні.

Проводячи дослідження суспільно-політичної і громадської діяльності Т. Г. Шевченка, було поставилено за мету визначення місця поета в українському національному відродженні, в розвитку державотворчих процесів в Україні.

Поставлена мета передбачає вирішення ряду завдань:

1)                      визначити передумови виникнення Кирило-Мефодіївського братства;

2)                      проаналізувати політичні мотиви в творчості Т. Г. Шевченка;

3)                      розглянути основні програмні положення та головну мету діяльності кирило-мефодіївців;

4)                      визначити роль Т. Г. Шевченка і діяльності Кирило-Мефодіївського братства у розвитку державотворчих процесів України.

В ході дослідження було висунуто наступні робочі гіпотези:

1.             Кирило-Мефодіївського братство відіграло значну роль у національному відродженні Української держави, оскільки воно було першою спробою української інтелігенції вдатися до політичної боротьби;

2.             Т. Г. Шевченко є найбільш відомим та читаємим українським класиком серед сільського населення.

У першому розділі нашої роботи було доведено, що Кирило-Мефодіївського братство відіграло значну роль у національному відродженні Української держави, оскільки воно було першою спробою української інтелігенції вдатися до політичної боротьби.

Братство вперше розробило широку політичну програму національно-визвольного руху, яка стала дороговказом для його наступників. Важливим було те, що Кирило-Мефодіївське братство стало самостійним і самобутнім політичним формуванням, являло собою першу спробу інтелігенції перейти від культурницького до політичного етапу національного розвитку.

Було доведено величезний вплив Т.Шевченка на погляди та діяльність кирило-мефодіївців. Його можна віднести до так званого "радикального крила" організації, бо він був своєрідним антиподом поміркованій автономістично-культурницькій позиції М. Костомарова, активно виступаючи проти всіх форм гноблення  та доводячи право народу на свободу.

В своїх творах та діяльності Т.Шевченко дотримується принципу  «в своїй хаті своя правда, і сила, і воля», який був викладеній у програмних документах Кирило-Мефодіївського товариства.

Було визначено, що провідним мотивом творчості Шевченка, що пронизує також весь його життєвий шлях, була самовіддана любов до України і нерозривно пов'язана з нею ненависть до всіх її гнобителів. Його революційний заклик «… вставайте, кайдани порвіте і вражою злою кров'ю волю окропіте» був зовсім новим словом не лише в українській літературі, а й в громадсько-політичному житті того часу.

У другому розділі було визначено рівень обізнаності громадян з творчістю та діяльністю Т.Г. Шевченка та проаналізовано їх читацькі інтереси.

Із цією метою було проведено опитування серед населення села Костянтинівка Мелітопольського району віком від 14 до 70 років протягом 2013 року. В опитуванні взяли участь 72 жителя с. Костянтинівка. 43% - особи чоловічої, 57% - жіночої  статі.

 Так, опитування показало, що всім респондентам знайома творча спадщина Т.Г. Шевченка. На запитання «Де вперше Ви познайомилися з творами Шевченка?» 68% опитаних відповіли, що у школі, 29% - у родині, а  2,7% - в дитсадку. Також варто відзначити, що значна частина респондентів перечитувала його твори й пізніше. Так, 31% опитаних вказали, що перечитують твори Т. Шевченка часто, 56% - іноді, а 14% - більше не читали.

Наступне питання анкети стосувалося того, у зв’язку з чим респонденти свого часу читали Кобзаря. Виявилося, що 57% опитаних читали твори Т. Г. Шевченка у зв’язку із навчанням, 35% - за внутрішньою потребою, а 8% - взагалі не читали Кобзаря.

На питання анкети «Ким для Вас є Т. Г. Шевченко?» однозначної відповіді респонденти дати не змогли, кожен дає відповідь на нього по-своєму. Для більшості опитаних Т. Шевченко є борцем за волю і свободу свого народу, борцем за Україну, великим українським поетом, художником, цілеспрямованою особистістю.

Формування громадянського мислення можливе лише на ґрунті масової практики читання класичної літератури. Під час опитування респондентам було запропоновано назвати письменників і поетів, чиї книги вони читали останнім часом (відкрите запитання, респондент міг орати кілька варіантів відповіді). Верхівка рейтингу читацьких уподобань належить Т. Г. Шевченку. Це пов’язано, скоріше за все, з тим, що твори Шевченка вивчаються в школі на уроках української літератури з п’ятого класу й до дев’ятого, де йде поглиблене вивчення його творчості, а також на уроках історії України.  Часто згадували респонденти і авторів класичної прози та поезії, тобто жанри «високої літератури»: 16,6% - Достоєвський Ф., 14% - Толстой Л., 11% - Булгаков М., 10% - Пушкін О.. Причиною того, що переважною увагою читачів користується саме ця література є необхідність вивчення їх за програмою загальноосвітніх навчальних закладів, а близько половини респондентів є або були нещодавно учнями навчальних закладів села Костянтинівка. Респонденти, які вже давно закінчили школу, найчастіше відповідали, що останнім часом художньої літератури взагалі не читали, а якщо і читали, то автора вказати не могли.

У всьому світі цінується людина моральна, начитана, інтелектуальна, здатна чітко оцінювати своє позиціонування в суспільстві. Для цього людина мусить читати. Та, як засвідчили результати опитування, мешканці села читають небагато.

Таким чином, ми дійшли наступних висновків :

1.  Ідеї Т. Шевченка справили величезний вплив на діяльність першої української політичної нелегальної організації Кирило-Мефодіївського братства, в якій своєрідно відбився увесь комплекс визвольних прагнень українського народу.

2.  Члени Кирило-Мефодіївського товариства сформулювали основні постулати українського національного відродження, визначили форми та методи досягнення поставленої мети. Кирило-мефодіївці збагатили українську національну ідею політико – державницькою перспективою, надали їм історичного оптимізму.

3.  Зараз можна з впевненістю сказати, що майже всі українські політичні групи виводять свій ідеологічний родовід від Т. Шевченка. Про це свідчить те, що іменем Шевченка було названо багато українських громадських та політичних організацій.

4.  Висунуті в ході дослідження гіпотези «Кирило-Мефодіївського братство відіграло значну роль у національному відродженні Української держави, оскільки воно було першою спробою української інтелігенції вдатися до політичної боротьби», «Т. Г. Шевченко є найбільш відомим та читаємим українським класиком серед сільського населення» підтвердилися.           

5.  Великий Кобзар послідовно обстоював необхідність відродження Української незалежної держави. Він радить берегти й любити Україну:

Свою Україну любіть.

Любіть її… во врем'я люте,

В останню, тяжкую минуту

За неї Господа моліть!        

 

 

     

 

Copyright MyCorp © 2024
Останні новини

Друзі сайту
Сайт відділу освіти Мелітопольської РДА
Сайт обласного науково-методичного центру інформатики та інформаційних технологій навчання
Запорізька обласна освітня мережа
ЗОЦ НТТУМ "Грані"
Годинник
Зробити безкоштовний сайт з uCoz